tala tyst och mjukt men bär på ett slagträ

lördag 8 juli 2006

Gegger är angtreppenööör

















Jag blir trött när jag hör på Greger Hagelins (vd för klädföretaget WE) sommarprat på P1. Greger tycker att han är punk och berättar om sin fräcka ungdom, Greger åker till San Fransisco och lever på ostbågar och vitt bröd. Greger kickar villakidsens ääs i rullbräde-åkning. Greger spelar Sex Pistols, Clash och andra tuffa band, Greger surfar och skejtar och partar järnet! Wohoooo!


Jag tror inte på honom. Han säljer kläder med reklam på för för dyra pengar, gjorda i sweatshops i Kina. Greger försöker få kidsen att känna sig som punk genom att klä sig i hans kläder, pilla med hans mobiltelefon, lyssna på hans artister och så vidare så vidare vidare amen.

Att suga ut tredje världen och hipphetstörstande ungdomar är ungefär lika punk som bajs är snask.

Sen är inte Greger någon bra sommarpratare rent tekniskt heller. Folk som bara öser på med gamla anekdoter och tycker att fan vilket häftigt liv jag har levt, som tycker att folk ska bli imponerade av det de varit med om och det tuffa liv de levat gäspar jag på. Jag gäspar och hulkar och klökar. Klök-klök. Han är så självgod så jag får spatt och el i hela kroppen!

Den som räknar ut hur många gånger Greger lyckas säga ordet entrepenör vinner ett fett WE-kit med mobil, fläshiga ringsignaler, tröjor med reklam på och en pytteliten - men ack så flink - kines som du får piska hur mycket du vill för typ inga pengar alls! Skynda skynda!

Och Greger... Snälla... prata inte politik. Jag blir så trött i öronen och det kliar i trumhinnorna. Det är de gamla vanliga högerklyschorna; för höga skatter, företagen flyr utomlands, livegenhet, entrepenör och så mer och mer ordbajseri.

Jag avslutar med en fin liten text jag hittade på WE:s hemsida:

It was a new company; yet no inexperienced people were behind it. It was built by a tightly knit group of people with a solid background in clothing, skateboarding and snowboarding. There were never any questions about what we wanted to create: a company based on personal engagement and conviction; a theme of shared ideas and common values; and friendship, trust and honesty among equals. With a unique network of contacts among athletes, artists, companies and media, our first priority was always to create a feeling of solidarity. The term "Superlative Conspiracy" symbolizes what WESC as a brand and company represents: a group, a family of good and competent people working toward the same ideal. We is neither a skateboard nor a snowboard clothing company; WESC is an street fashion company with its roots in skateboarding.

Sluta bajsa på ordet solidaritet är du snäll Greger...

Om ni orkar så kan ni lyssna på Geggan här.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, BRAAA!!

Jesper sa...

ölbiljett? får man ölbiljetter av greger om man känner honom? var löser man in dom? och jag tror inte att greger är kool, men vad vet jag.