tala tyst och mjukt men bär på ett slagträ

lördag 17 mars 2007

Hund, katt, svador





















































Det var dagens djurbilder, nu över till svadorna.

Idag såg jag en reklambild för Linköpings universitet, med bilden tror jag att reklammakarna ville förmedla att tillsammans hjälps vi åt. En stor griffeltavla som täcker hela väggen, en tjej på en stege och en kille som håller upp stegen. Jaha... Inte ens en så till synes oskyldig reklambild är fri från sunkkönsroller.

Av tjejen ser man mest hennes tajta jeans och hennes överkropp, av killen ser man hela honom och hans starka överarmar som håller upp stegen. Jag undrar direkt varför hon var tvungen att ha tajta byxor, varför man inte ser hennes ansikte och varför just en kille håller upp stegen.

Så där ser reklam ut överallt, hela tiden, jämt och ständigt amen haleluja. Reklam är aldrig nyskapande, oavsett hur flashiga dataeffekter och ironiska toksprallar det än kryllar med. För. Män är alltid aktiva, män får alltid vara roliga, är män sexiga så är det alltid på deras villkor, de är sexiga och aktiva. Kvinnor får vara "roliga" så länge de även är attraktiva och inte är roliga på riktigt. Skuggboxar med sig själva, hänger upp-och-ner i sin säng för att stoppa mensen, hånglar med en gammal gubbe för att få tag på hans Nicorette-tuggummi m.m.

Nicorette-reklamen är för övrigt en av de äckligaste reklamfilmer jag sett på länge, inte för att hon hånglar med en gammal gubbe, utan för att hon enbart är sex och för att det känns så idiotjävulskt sursugigt att använda sex för att sälja rökavvänjningshjälpmedel.

Varför är humorkaraktärer som Iprenmannen män?
Varför är det en pappa och hans son som busar och springer runt i Voltarenreklamen och inte en mamma och hennes dotter?
Varför har jag enbart sett typ en pappa i blöjreklamen (som inte varit fjantig tönt som dansar tokroligt)
Varför är mamman "proviantör" i Toffifee-reklamen?
Varför är flickorna féer och prinsessor i tvättmedelsreklamen (Ajax?), samtidigt som killen åker bmx, spelar fotboll eller vad fan det nu är?
Varför är gubben som klagar på Felix ketchup en gubbe och inte en tant?
Varför får inte manliga modeller busa och kasta kuddar på varandra när kvinliga får det?
Varför ser man inga bögar eller lesbiska personer i reklamfilmerna, förutom då de ska vara ett tokigt skojinslag? Varför kan man inte visa vanliga HBT-personer som äter chips, wokar grönsaker eller smetar på Voltarensalva?

Tröttelitrött.

Reklammakare måste vara några av de mest konservativa i samhället. Eller så är det just det de inte är, eller så är de bara väldigt sanna termometrar på hur det ser ut i världen. Världen är uppdelad: Killar är blått och tjejer rosa. Killar är aktiva, tjejer passiva. Killar är starka, tjejer är svaga. Killar är stiliga, tjejer är sexiga. Killar gillar bilar, tjejer dockor. Och blablablablabla.

Amen.

2 kommentarer:

Santinelli sa...

Håller på med en grej för Mälardalens högskola och såg i veckan att deras reklam är likadan. Det står i de nya direktiven att det ska vara glada människor som tittar in i kameran, inte bilder på folk i en datorsal mm. Sen när man ser bilderna som visar glada människor så är det givetvis bara tjejer, möjligen med en kille i bakgunden som kollar på tjejerna.

Tyvärr speglar ju bara marknadsföringen samhället, byråerna som pysslar med sånt där är kanske inte ens medvetna om problemet och då är det ju svårt att skylla på dem. Det är ju enklare att vara dum när man är omedveten än medveten.

Ainur Elmgren sa...

Rätt skumt att det var just i Japan av alla ställen som jag för första gången i mitt liv såg tv-reklam med mammor som busade och skojade med sina döttrar. Och marknadsförde bilar!

Mamman drog fram en fjärrkontroll och siktade som en revolverhjälte eller Sailor Moon mot bildörren, som öppnade sig för en jublande liten femåring. Skojigt.

Japansk bilreklam handlar över huvud taget väldigt lite om machoideal som styrka och snabbhet. De handlar om mysiga stunder med familjen, att fly från vardagen, att drömma sig bort till ett tidlöst landskap ute i naturen. Och trots att könsrollerna är ganska konservativa, är de det på ett helt annat sätt än i Norden.