tala tyst och mjukt men bär på ett slagträ

tisdag 21 februari 2006

Akki sushi

Ett lite segt yttre, men inte så segt att det inte går att tugga sig igenom, mjukt och krämigt fint ris. I mitten en perfekt sältad och vackert färgad laxbit. Andra bitar med omelett och avokado och tonfisk och och och. Ojojoj... OJOJOJOJOJ! Det vattnas i munnen på mig bara av att skriva om det.

Jag har ätit sushi på tre ställen i Stockholm, men INGET kommer i närheten av Akki sushi! På det där ganska trevliga stället här på Gullmarsplan var sushin okej, husmanssushi, förutom räksushin som var seg. Det därna andra stället här i området hade också bra basmatsushi, tråkig personal dock. Men sen skådade vi Akki sushi och all annan sushi rann bort i en geggig gröt av slemmigt ris.

För övrigt har jag blivit redigt duktig på att äta med pinnar, ja, jag äter rentav fil och mössli med pinnar. Det var fem japaner här idag och tittade på mig när jag åt fil med mössli med pinnar. Jag hade till och med jätteglatta superjapanesiska pinnar så att det blev halt, men jag åt fil med pinnar ändå. Sen åt jag en smörgås och en kopp kaffe med pinnarna också. Allt under japanernas jublande och bugande.

Jaja, jag tror bestämt att alla världens kostcirklar och trianglar och fyrkanter blir uppfyllda om man äter Akki sushis sushi och till det dricker den där romen som Petter köpte till mig i julklapp. Och kaffe förstås.

Inga kommentarer: